Thursday, May 28, 2009

interview...


Tempat: IPGM Kampus Pendidikan Teknik, Bandar Tun Razak, Cheras, Kuala Lumpur.
Tarikh : 27 Mei 2009
Masa : 7.30 pagi (kot)

ngeh3...
cam x cayer interview IPG dah lepas
mosute tolong hantarkan aku sebelum kol 6.30 pagi lagi....
tapi sampai dlm kol 7 lebih gitu...jalan sesak laaa...
bila smpai kt sana, mosute tanya pak guard tu kat ne nak interview...pak jaga tu jwb
"kol 8, kol 8"
sengal punye PAK jaga...org tanye lain die jwb kol 8 LAK...
pstu ktorang tunggu jap kt depan dewan (nmpak cam dewan laa..tpi tatau btol ke x)
skali ade pak jaga lalu depan ktorang lgi..die cakap
"kol 8, kol 8"

aik? aku x tanye ape pun pun...die dah jawab kol 8?? hahahahah


akhirnye dpt gk cari bilik temuduga tu(pak jaga mmg x boleh diharap..asyil kol 8 jer...)


sepatutnye interview group saya ade 6 org tapi yg dtg 4 org jer..4 org yg dtg tu sume kos yg same ngan aku...
igtkan dpt tajuk patriotisme ke, buli ke, masalah disiplin..
sekali tajuk die sal ICT lak...
adus...
ape lagi...merapu la ckit...lebih kurang beginilah soalannye


i) berdasarkan pengalaman anda di sekolah dahulu, apakah manfaat penggunaan ICT di sekolah?

aisehmen ... sampai giliran aku...aku x ckp lg manfaatnya..aku citer sikit camne cikgu2 sekolah aku guna ICT kt sekolah...dari situ aku simpulkn yg penggunaan ict ni menyeronokkan, mudah difahami, dan amat berguna jika terdapat pelajar yang tidak dpt membayangkan apa yg dipelajarinye..cth>>subjek syariah islamiah...gambar orang yg dijatuhi hukuman hudud...pelajar akan lebih memahami apakah yg mereka pelajari.
dan subjek math>>3D dimension...sbb ade sorang kwn saya yg x dpt langsung nak bygkan caner bentuk objek yg akan dilukis ....dengan penggunaan Ict ini byk membantu dia utk lebih faham.

ii)bagaimanakah penggunaan ICT dalam pelbagai bidang dapat memajukan Malaysia menjelang 2020?

sampai giliran aku jer...aku tekankan dalam bidang perindustrian...aku bgi contoh proton...aku penah tgk kt discovery chanel...
betapa canggihnya teknologi kilang utk membuat kete proton
laju btul tgn2 robot tu pasang kelengkapan kete proton...
(hahaha merapu sikit...)
pstu aku kaitkan lak ngan bidang pendidikan..
para pelajar akan lebih berminat utk memajukan diri mereka dgn penggunaan ICT di masa hadapan..
aku kaitkan gak ngan perpaduan...spt yahoo messenger @ msn messenger...dimana kita boleh berchatting dgn kaum yg berlainan ...secara tidak langsung akan terjalin perpaduan antara kaum selari dengan cabaran wawasan 2020 yg ingin melahirkan masyarakat Malaysia yg bersatu padu.



temuduga individu lak...
aku dpt giliran yg last....
sampai giliran aku...
soklan2 penemuduga tu;

apakah maksud nama awak? (tu pun nak tanya ke?)
saya jawab maksudnya ialah perempuan yang berkelakuan baik

tolong bacakan nombor I/C awk (???ngarut ape dia ni??)

91....-..-....

terangkan mengenai diri awak..
(lebih kurang beginilah yg aku ckp)assalamualaikum warahmatullahi wabarokatuh, nama saya............... .Saya berasal dari Johor Bahru. saya dilahirkan di Kuala Lumpur. Saya mendapat pendidikan awal di tadika ansar, seterusnya sk tmn tun aminah2 , dan smk agama johorbahru. alhamdulillah...saya mendapat keputusan SPM yg agak cemerlang iaitu 8A1. dan A1 itu termasuklah subjek pendidikan syariah islamiah dan pendidikan Alquran dan assunnah(bace kt tips temuduga...klu boleh tekankan subjek yg berkaitan ngan kos)
ini mendorong saya utk mempelajari pengajian islam dalam bidang pendidikan ...


pstu dia bace pernyataan hasrat saya
die kata "nampaknya awak ni mmg berminat dalan bidang agama yer"
aku jawab ye(dgn senyuman yg manis)


apakah yg awk dpt sumbangkan jika terpilih menjadi guru? (soklan dlm pernyataan hasrat)
aku jwb lah ape yg aku tulis tu...(mmg aku hafal ayat dia).tapi kene terangkanlah kenapa kita kata n tulis begitu...

bagaimanakah awk nak wujudkan iklim islam di sekolah? (soalan ini berkaitan ngan jawapan soklan kt atas ni... pernyataan hasrat tu)

saya cakaplah yg saya akan menerapkan akidah Islam yg sebenar kpd para pelajar...
dimana mereka akan mempelajari pendidikan islam dgn seikhlas hati..jika saya x dptmewujudkan iklim tersebut di sekolah...saya akn mulakan di kelas...


bagaimana awk nak buat begitu jika pelajar hanya mempelajari pendidikan islam dengan membaca sajaha...subjek ini mmg senang nak skor jika baca (soklan ni mmg psycho abis lah...)

saya akan mengadakan sesi bermuhasabah diri...dimana saya akan menyedarkan mereka akan apakah islam yg sebenar..
saya nak mereka menjadi org yg cemerlang akhlaknya...kerana ilmu yg dipelajari hanyalah pinjaman daripada ALLAH s.w.t...(mmg merapu lah saya jwb ni...harap2 boleh diterima)


dlm b.inggeris lak(adus...dah la pronounce n grammar trok sgt)

soklan dia(dlm b.i)
apakah hobi awak?
(jwb dlm b.i gak...tapi tulis kt sini b.m lah..)

saya suka membaca novel tulisan karya Ramlee awang murshid dan saya juga suka baca majalah..
saya juga suka melayari internet utk mendapakan maklumat baru serta isu2 semasa....

hobi mana yg plg awk suka?
sudah tentulah saya suka membaca novel yg ditulis oleh ramlee awang murshid..

kenapa awk minat novel2 penulis tersebut?
kerana novelis ini berbeza berbanding dengan novelis yg lain...kebiasaannya cerita dlm novel adalah mengenai cinta &kahwin...saya amat bosan dgn jenis novel begitu...
tetapi...ramlee awang murshid amat berlainan...dia merupakan seorang novelis thriller. ceritanya penuh dgn saspen(???)dan amat menarik minat pembaca utk mengetahui apakah yg akan terjadi seterusnya...



ceritakan sipnosis salah satu novel yg awk baca
(alamak...klu dlm bm..mmg lah boleh terangkan dgn jelas...tapi klu b.i mmg trok btul..)
bagi sipnosis ringkas cukuplah...takut makin banyak cakap makin banyak grammar mistakes..

ahhahaah
dan dia akhirnya benarkan utk cakap dalam bm lak....fuh...lega abis...


awk ade dpt twrn mana2?
ade...saya dpt matrikkulasi dan UDM terengganu..
tapi matrik tu saya dah tolak ...



awk dpt kursus apa di UDM?
saya dapat kursus pengajian islam


bila daftar UDM? (tu pun nak tanya ke?)
bulan depan..28 jun 2009...insyaALLAH...


jika awk terpilih utk masuk ke IPG...awk akan memilih yang mana?
sudah tentulah saya akan memilih untuk ke IPG...sya brminat dalam pengajian islam..tetapi melalui bidang pendidikan....(senyum sokmo tau!!!)


baiklah...awk dah boleh keluar sekarang dn sila ambil fail awk...
terima kasih puan...



dalam lebih kurang 5 minit pstu...ujian insak dijalankan....30 minit...
135 soklan...terus terang aku ckp...mmg x sempat nak semak balik ape yg dijawab tu..
jawab jer ...x pyh nak fikir pnjang2...kitong insak ngan calon yg temuduga kol 10.30 pgi..

2 comments:

ayin jemin a.k.a ain said... Reply to comment

mint perguruan ya..hehehe.kenal rafidah lamit dan dhia mardiah?
dia kawan lama sy sek d SMKAJB

Namaku WanNoor said... Reply to comment

wah wah.. best betul stori kak wan :P
hahah.. ayat keramat pagi itu.. 'kul 9 kul 8'.. wakakakka.
apapun, ingat apa moste pesan. banyak2kan doa.. insya allah.. nanti allah permudahkan urusan

 
Themes by: Simple-Blogskins. Powered by Blogger