Monday, December 6, 2010

Kucing Peliharaan Rasulullah


Rasullullah SAW sangat menyayangi kucing malah baginda memilik seekor kucing yang dinamakannya Mueeza.

Gambar Hiasan (sumber-encik google)

Baginda selalu mendukung kucing kesayangan Mueeza dan diletakkan serta diribakan dipahanya.

Baginda juga berpesan supaya kita menyayangi kucing peliharaan seperti mana kita menyayangi keluarga kita sendiri..Amat kejam sekiranya kita memukulnya walaupun untuk mengajarnya.

Salah satu sifat Mueeza yang paling Rasullullah sukainya adalah :
'Mueeza selalu mengeow ketika mendengar azan, seolah-olah menuruti lafaz suara azan`

Ada satu ketika Rasullullah hendak mengambil jubahnya,tetapi kucing kesayangan Muezza tertidur diatasnya.Lalu baginda pun memotong belahan lengan yang ditiduri Mueeza dari jubahnya,tanpa disedari kucingnya.

Apabila baginda pulang ke rumah, Muezza akan terus bangun serta mengeser-geserkan badan kepada baginda. Sebagai balasan, baginda pula akan mengusap dengan lembut ke badan kucingnya menyatakan kasih savangnya

Sumber :
Cats And Islam
sumber lain akan diupdate sebab terhilang~~~

13 comments:

Fiqah Alias said... Reply to comment

itu sebab kte disarankan sayang kt kucing...(^_^) sbb Rasulullah pon sgt2 syg kt kucing...

Annie said... Reply to comment

Such a good info. Comelnya nama kucing Rasul kita.

Salam Ziarah

mumumeow said... Reply to comment

@Fiqah Alias btul2..bela kucing kira sunnah la eak..sebab rasulullah pun bela kucing..huhu

@Annie thks ziarah....tula..indah nme kucing tu kn...huhu..ade mksud lgi

Lelaki Ini said... Reply to comment

thanx for sharing this info!

suichi said... Reply to comment

aku baru tahu Rasulullah bela kucing... fuh,, aku pun peminat kucing.. makin sayang la pasni...

Eyra. said... Reply to comment

i love cats too :)

mumumeow said... Reply to comment

@Lelaki Ini welcome...:)

@suichi belala kucing..bley ilgkn stress

@Eyra. love cats....

Syed Hilmi Syed Yahya said... Reply to comment

kucing adalah binatang yg comel bgi syed,,tp syed ade asma n x leh nk bela coz alah kepada binatang yg ade bulu,,,waarrg.....sdih2....

mumumeow said... Reply to comment

@Syed Hilmi Syed Yahya ..huhu..sy ade alergi..xley men gn kucing..tpi geram tgk kucing yg cumil...

mumumeow said... Reply to comment

@Mário Augusto Souza pebende la hang nak spam kat blog ni weh...

Namie Amir said... Reply to comment

kucing Rasulullah nama Muezza eh...sedap2..

student said... Reply to comment

Gud sharing... Thanx yer... ^^,

manna_salwa said... Reply to comment

salam mumu,
suke2..
ada org yg xsuke kucing.. xpe la..tp, jgn sampai d seksa, kan..? Rasulullah pun sygkan kucing.

pape pun, kene uat baek dgn sume makhluk..

:)

 
Themes by: Simple-Blogskins. Powered by Blogger