Friday, November 5, 2010

Makanan, Negeri, Perangai




Soalan yang aku pernah tertanya-tanya– adakah makanan mempengaruhi tingkah laku/perangai seseorang? Betul ke orang yang suka makanan pedas ni jenis cakap lepas? Betul ke kalau suka makan makanan yang manis perangai dia lembut dan manis?

Maybe ada betulnya. Sejak aku further studi kat Kedah ni, macam2 perangai yang aku perhatikan sebab student dari pelbagai negeri. Berdasarkan pemerhatian aku:


PEDAS - Selatan

Masa tinggal kat Johor dulu, kawan2 suka sangat makan pedas. Kalau boleh sambal tu nak penuhkan satu pinggan agaknya. Sampai ada sorang kawan tu pernah cakap kalau tak makan pedas tu bukan Melayu. Tapi aku kurang makan pedas. Sikit2 tu boleh la, sekadar penyedap rasa makanan.Makan pedas sikit terus berapi mulut dibuatnya, muka aku dengan tiba2 blushing2 tanpa perlu memakai blusher yang mahal2 kat farmasi. Aku ni nama jer duduk Johor, tapi keKelantanan aku terserlah dari segi pemakanan walaupun x reti kecek Kelate.

Aku perhatikan percakapan orang Johor ni bolah tahan la pedas dan main lepas cakap . Diorang bukannya ada niat pun. Cakap biasa jer tapi kalau orang negeri lain dengar maybe diorang akan kecil hati. Pastu , yang aku perasan, diorang ni memiliki keegoan yang agak tinggi. Ni belum lagi negeri yang lebih pedas makanannya dari Johor macam Negeri Sembilan and Melaka.

Asam pedas Johor
Nostalgia aku kat dewan makan SMKAJB
Pedas sangat2, masih terasa berapi mulut ni.


MANIS - Pantai Timur

Disebabkan family aku sememangnya orang Kelantan, jadi makanan family aku biasa sangat manis2 ni. Kalau masak kari atau gulai pun mesti nak masukkan gula. Kalau orang Johor tengok, diorang akan berasa pelik agaknya. Tapi sometimes aku x tahan gak manis Kelantan ni. Boleh dapat diabetis agaknya kalau selalu makan.

Aku perhatikan orang Kelantan ni manis2 and lembut jer perangai. Kalau marah pun tu dikira lembut pada orang negeri lain. Walaupun masakan Kelantan ni x pedas, kalau ada pun cili api sikit jer. Tapi kalau tergigit cili api sikit, Perghhhhh…berasap….So betul la daripade aku perhatikan, orang kelantan ni manis berkata2,tapi dalam manis berbisa. Bisa tu pedas gile. Bagus jugak la, at least menegur dengan berhikmah kan.

Budu pun diorang letak cili api


MACAM-MACAM (??) – Utara

Dah setahun lebih aku studi kat Kedah ni, aku still tak dapat detect orang Kedah ni suka makan masakan yang macam mana. Tapi berdasarkan pemerhatian aku, makanan kat Kedah ni macam2 ada. Manis ada, pedas pun ada. Tapi tak la semanis Kelantan and tak la sepedas Johor. Seimbang.

Lohgat Utara dengar jer kasar , tapi sebenarnya diorang cakap lembut. Siapa yang x kenal maybe diorang ingat ingat Kedah ni kasar. Terus terang cakap, aku awal2 kat Kedah ni cepat kecik hati and susah nak terima kalau orang Kedah cakap ngan aku (lagi2 kalau lelaki). Yela, bayangkan, aku dulu anggap perkataan ‘hang’ @ ‘ang’ dikira kasar and kurang ajar sangat2. Tapi bila dah lama duduk kat sini, persepsi tu hilang sedikit demi sedikit. Diorang cakap secara lembut tapi bahasa jer yang kasar.


Tak tau nak letak contoh ape masakan utara
Laksa Penang pun jadi la.
Tak pedas and tak manis sangat



So, apa pandangan korang? Setuju @ Tidak?


p/s: Entri ini bukan bertujuan untuk mengecilkan hati mana2 pihak .Ini hanyalah pendapat dan pandangan dari insan yang lemah . Sekadar hasil pemerhatian aku. Segala kekurangan harap dapat dimaafkan. Peace …Meowwww =3

20 comments:

Silence said... Reply to comment

sayer owg besut cmner??? :P

mumumeow said... Reply to comment

besut tu x sure la cmne...
tpi tu kwsn pntai timur kn? manis kot org nye...
makanan dy caner?..kne consider gk tu...

Namie Amir said... Reply to comment

ha..setuju2..namie berdarah kelate,suka manis2 tapi kalau terlampau manis pun tak suka jugak.kalau masak confirm buh gula nisan dalam tuh ;-) makan roti canai pun cicah gula..hehe..

disebabkan duduk di kedah, suka makan pedas2 yang ada rasa manis2 juga.seimbang dan harmonis.

perangai? hmmm..kedah+kelantan=garang+lembut2..keke

Liquid said... Reply to comment

org kedah ni, sensitif sket kot hee. cam mymom n mase study kt sane dlu, ramai kawan2 yg kuat touching hee

Fiqah Alias said... Reply to comment

sy suke mkn masin2...ad effect len x slain dpt pnyakit drh tinggi...??? haaaa???

mumumeow said... Reply to comment

kak namie> wah akk duk kedah gk? tang mana?(ckp kedah x jadi)

en liquid > oo yeke, sy pun bru prasan...kne jge ati org kedah la ni...tpi rsenye klu bab2 trase ati ni sume cm sme jer...

wifie syg> ske mkn byk masin...mulut jdi masin kot... =P

ain said... Reply to comment

ain plak asal kelantan tapi dok negeri sembilan. sebab lame dok n9, ain xleh makan makanan yang xpedas tapi kelembutan rakyat kelantan tu masih adela.. kot. huhu. but seriously kalo blik kmpung raye kat kelantan & terengganu kene geget cili sendiri sbb masakan xpedas lgsg. hehe. ^_^"

Hakimi Reza said... Reply to comment

org kedah x byk songeh bab makan

pedas ka,manis ka,masin ka,,semua bedal(jnji halal)

jnji kenyang~~hakHakhak

mumumeow said... Reply to comment

cik ain> tu la..sy pun sme..bila dh duduk ngeri org..kte akn cuba menyesuaikn diri kt negeri tu..lme2 kbiasaan negeri sndiri pun jdi x biasa

lagenda budak nakal> haha..btul2...sgt stuju...sume ade kt kedah...

RozectLyantie said... Reply to comment

bestnya nampak makanan..
lapar lah plak...

Org terengganu suka makan keropok lekor...
itu kompeng!~

mumumeow said... Reply to comment

btul gk..klu suka mkn kropok lekor prsonaliti dy caner eak?? *wondering*

Namie Amir said... Reply to comment

akak dok alor staq...jalan pegawai :-)

Unknown said... Reply to comment

Salam,.. menjenguk ke sini..
hehehe,
saya orang pantai timur,
lau makan manis tu tak semua..

apa yang saya paling suka, jika kuih manis,
jika makan ng nasi,
saya kurangkan manis,
dan rasa pelik lau ada benda manis semasa makan nasi

alexayussida said... Reply to comment

saya bkn org selatan tp sgt2 suke pedasss..bole gigit cili wat ulam tp tak ske sgt makanan manis2:D

Anonymous said... Reply to comment

aku pulak tak suka pedas..hahahaha sebab kalo makan pedas jer aku akan berguling2 pedih perut.


JEMPUT BACA DI BLOG SAYA
jom kemaskini email yahoo..... dengan fb filter

mumumeow said... Reply to comment

kak namie> oo..bru tw..sy kt sp

siti > tula selera len2 kn?

alexa> huhu ...klu sy dh lme trbakor lidah ni...

sumpit> sme2...x tahan pedas punye pasal...

Unknown said... Reply to comment

Hahahahaha...
agak lah,
owg2 slatan ni kdg2 mulut ckp lepas...
Tp, xsemua lah..
ader gak mulut negeri2 lain pown 2x5...
Pokok pangkalnyer hati kotttt...
heheeeheh...

mumumeow said... Reply to comment

haha...btul2...ape2 hal dtg dri hati...peace...

Zwan said... Reply to comment

Hahaha penulis ni pun org kelantan patut la puji sendiri..apasal penulis xkate org kelantan ni perkauman sbb tu suke makan manis2 ..hakikatnye makan memilih...silap2 asam pedan n me bandung pn ko xpenah rase..apatah lagi tempe..aku org perak..kebnyakannye org Johor makan xmemilih.mereka berani mencuba..

Anonymous said... Reply to comment

Haha..tau xpe bro..aku cuba utk mkn la jgak wlopun xbole nk terima sgt sbenarnya manis2 dlm mknn ni..at least cuba gak la...hahaha... apapun johor tetap dihati.. ����bro tempe cecah smbal kicap pedas fuhhh sedappp..

 
Themes by: Simple-Blogskins. Powered by Blogger