Friday, November 26, 2010

Peristiwa Di Dapur - Part 2 (Aku Fobia)


Tarikh: 23 November 2010
Masa : Waktu pagi, pukul berape aku x ingat.....

Musim cuti memang x sah kalau sedare mara x mai rumah. Pada tarikh ni, ada majlis konvekesyen IPG untuk program Kursus Dalam Cuti kat PICC, Putrajaya.Suami mak menakan aku merupakan salah seorang lecturer JAPIM kt IPG Kampus Perlis. Dia ditugaskan untuk uruskan bahagian sijil masa majlis berlangsung.

Pagi tu,aku tiba2 terajin untuk basuh2 n susun pinggan mangkuk ayun kat dapur. Masa tengah susun2 gelas, aku terdengar bunyi pelik kat dapur tu.Macam bunyi something mengering....sssssss.... . Aku ingatkan bunyi macaroni yang mengering(maybe mak sedara aku lupa nak tutup api kot). Time aku nak tutup dapur gas, aku terperasan xde api langsung. Tapi pelik, kenapa ada bunyi tersebut?

Sejurus aku pusingkan mende alah untuk tutup dapur gas tu, API yang panas, merah lagi menyala terus menyambar ke atas. .....Terkejut dan Aku terus menjerit sekuat hati dan tindakan refleksi aku untuk terus ke belakang semasa menjerit.Jantung aku berdegup dengan kencang..dup,dap,dup,dap. Tangan aku melecur sikit. Api semakin marak sebab ada rak kayu kat sebelah dapur yang terbakar tersebut.

Api dunia pun panas tak terkata,  
apatah lagi api neraka kan?

Disebabkan suara aku ni jenis high-frequency, jadi semua sedara mara kt rumah pakat mai dapur tgk pasaipa hamba Allah yang comel ni menjerit. Nasib baik umi aku mangambil risiko terus ke dapur gas tu dan cabut penyambung tong gas dari dapur. Api pun perus terpadam...Ajaib..nape bila cabut gas baru nak terpadam api? Siasat punye siasat , rupa2nya paip dapur gas tu tercabut dari dapur. Dapur lama la katakan...dah berkurun lama n bawak dari Johor masa awal2 pindah sini. Petang tu, umi terus beli dapur baru....

Sejak dari peristiwa tersebut, aku terfobia kat dapur gas untuk beberapa hari. Alhamdulillah , sebelum aku menulis post ini (26/10/2010), aku cuba atasi fobia aku ngan memasak mende yang simple2 kat dapur baru tu. Sebenarnya, setiap kali pandang dapur, aku selalu teringat api yang menyambar masa peristiwa tersebut. Tapi aku still cuba untuk atasi perasaan fobia tersebut....

4 comments:

Atika Natasha said... Reply to comment

waduh2 kakak kita nh sdang mmant0pkan skill mmasak eh cuti2 nih..thniah2..bdway mumu,meh la ke bel0g i sbb i ade tag s0mething juz f0r u s0rg ja.meh2,ade hadiah skali tau..

Ainnnn said... Reply to comment

hehe.i ske blog nyh.thanks for the info!

Lydia Miza said... Reply to comment

huhu..bahayanya.

mumumeow said... Reply to comment

kaka tasha> huhu..tpi tula..fobia ngn api...

ayien> ???...

kak LM> huhu..wt mse ni still fobia...

 
Themes by: Simple-Blogskins. Powered by Blogger